Export moet Nederland eind 2012 uit de recessie trekken

De export moet Nederland eind 2012 uit de recessie trekken, aldus economen van de EU in hun lenteraming. Bijvoorbeeld naar Rusland. De uitvoer naar dat land stijgt dit jaar naar verwachting met zes procent. Neele-Vat Logistics in Rotterdam wil meegroeien en is daarom van plan de transporten naar Rusland de komende jaren uit te breiden.

Het land van de matroesjka’s schreeuwt om koopmansgoederen, bijvoorbeeld halffabricaten voor de automotive branche. De eerste helft van 2011 is de vraag naar auto’s met een half miljoen toegenomen ten opzichte van 2010. Ook is er dringend behoefte aan landbouwmachines om de uitgestrekte landbouwgronden voorbij Moskou, de Oeral en ver daarachter te kunnen bewerken.

Dit biedt grote kansen voor Nederlandse bedrijven in logistiek en transport. Exporteren naar Rusland vergt echter geduld en een goede voorbereiding, stelt directeur Peter Vinke van Neele-Vat Logistics: ‘Eén verkeerde puntkomma of een spelfout kan reden zijn om een lading dagen aan de grens te laten staan.’

Om te beginnen, moet je research doen, rekening houdend met de veranderende wet- en regelgeving, de andere manier van zakendoen en de technische mogelijkheden, legt hij uit. ‘Rusland heeft niet alleen andere regels, maar bijvoorbeeld ook een ander spoorsysteem.’

Een goed netwerk met partners en relaties in Rusland en aangrenzende landen is daarbij cruciaal, aldus Vinke. ‘De gunfactor is enorm, het gaat in eerste instantie om vertrouwen winnen van de kopende partij. Uiteindelijk wordt het leeuwendeel in Rusland beslist.’

Na de voorbereiding ga je een gateway kiezen. ‘Finland is meestal de shortsea route voor hoogwaardige artikelen. Naast natuurlijk Sint-Petersburg worden de Baltische staten vaak gebruikt voor bulk en containers. Een andere optie is spoorvervoer via Polen en Wit-Rusland. Vervolgens moet je nadenken over de te kiezen modaliteiten, rekening houdend met de faciliteiten voor over- en opslag en uiteraard met de wensen van de klant.’

Het lidmaatschap van Rusland van de Wereldhandelsorganisatie en de Douane Unie moet alles wat eenvoudiger maken. ‘In theorie, althans. Er is ook weerstand, van binnenuit’, weet de Rotterdammer. ‘De Russische bureaucratie verander je niet zomaar.’

Neele-Vat Logistics in Rotterdam – tweehonderddertig medewerkers, zes Europese vestigingen en honderddertig miljoen omzet – stuurt dagelijks zeven vrachtwagens naar de regio Moskou. Goed voor zo’n drie miljoen euro omzet per jaar.

Het gaat nog niet zo hard als gewenst, maar er zit een duidelijke groei in. ‘We zijn nu vierenhalf jaar bezig en willen de komende tijd nog meer rendement halen uit onze export naar Rusland.’ En dat gaat zeker lukken, daar is de directeur van Neele-Vat Logistics van overtuigd.

Meer weten over logistiek en Rusland? 26 juni organiseert Venster naar Rusland in Den Haag een eendaagse cursus over dit onderwerp. Daarbij wordt onder meer aandacht besteed aan de logistieke voordelen van de Douane Unie tussen Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan.

Een meer uitgebreide oriëntatie is mogelijk tijdens de Rusland Week van 12 tot en met 15 juni. In twee seminars van een middag en een tweedaags symposium wordt die week gefocust op investeren in Rusland (12 juni, Bilderberg Garden Hotel, Amsterdam), ondernemen in Rusland (13 en 14 juni, Golden Tulip Hotel, Doorwerth) en onderwijsvernieuwing met Rusland (15 juni, KPC Groep, Den Bosch).

De in Brabant gevestigde organisatie Venster naar Rusland functioneert al jaren in het verlengde van semi-overheidsorganisaties als succesvolle matchmaker voor Nederlandse en Russische bedrijven, onderwijsinstellingen, overheden en NGO’s. Meer informatie over Venster naar Rusland, de seminars, de cursus en het symposium is te vinden op: www.vensternaarrusland.nl.