Het begin van Vat Logistics
De oprichting van VAT Logistics is een feit. Vanuit een kantoorgebouw aan de Thorbeckestraat aan de Maaskade in Rotterdam begint Ruud Vat het avontuur.
Sinds jaar en dag gevestigd in de Rotterdamse haven. Een van de grotere Rotterdamse logistieke dienstverleners. Het familiebedrijf met een geschiedenis die 100 jaar teruggaat dat alle logistieke werkzaamheden in eigen hand houdt. En bovenal op en top Rotterdams. Dat is Neele-Vat in een notendop.
Ruud Vat’s grootvader startte in de vorige eeuw een transportbedrijf met paard en wagen voor groente en fruit naar Barendrecht. In 1926 kocht hij een vrachtauto, maar verongelukte in 1932. Het bedrijf werd gestopt en de vergunning verhuurd aan RSK (Reiman, Stok & Kersten). Ruud’s vader en oom begonnen als chauffeurs in 1933 tot 1945. In dat jaar richtten zij samen een transportbedrijf op met de vergunningen van RSK. Na een tijd gingen ze apart verder. Piet Vat nam het bedrijf Goedkoop & de Geus over. In de jaren ’60, tijdens de transportdip, fuseerde Ruud’s vader met Kersten & Hunik. Dit was echter geen gelijkwaardige fusie en kort daarna moest Ruud’s vader het bedrijf verlaten. Hij begon Vatrapex, maar moest het in 1975 sluiten vanwege een onbetaalde schuld van DM 800.000. In 1975 startte Ruud Vat met steun van zijn vader en oom zijn eigen onderneming. Klanten als Eastman Chemical en de Jongs machinefabriek werden bediend met transporten naar Saoedi Arabië. De start was in het Rotterdamse Hulstkampgebouw tijdens de tweede oliecrisis. Hij verwierf de transportvergunningen uit de inboedel van Vatrapex en schafte in de loop van jaren eigen vrachtauto’s aan. In 1981 verkocht hij al het materieel en vergunningen en werd expediteur. Hij legt uit: “Ik was te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Ik moest uitbreiden, maar de rente stond toen veel hoger. Staatssecretaris Van Hulten van de PPR kondigde een tonnagestop af, wat de vergunningen prijzig maakte. Ik maakte daar dankbaar gebruik van.” Dit was het begin van het Rotterdamse familiebedrijf met nu meer dan 1000 medewerkers. Hieronder de mijlpalen sinds 1975:
De oprichting van VAT Logistics is een feit. Vanuit een kantoorgebouw aan de Thorbeckestraat aan de Maaskade in Rotterdam begint Ruud Vat het avontuur.
Vanuit de Thorbeckestraat verhuist VAT Logistics naar de Van Riemsdijkweg in Rotterdam. Met deze verhuizing is de eerste 500 m² opslagruimte beschikbaar voor handelsgoederen.
De eerste stap in de uitbreiding van Vat Logistics wordt met succes gezet door de overname van Delson.
In 1990 worden de panden in Albrandswaard in gebruik genomen. Langs de A15-snelweg komt 7.000 m² aan opslag- en kantoorruimte.
De 7.000 m² is te klein geworden. Naast het toenmalige gebouw bevindt zich nog steeds een stuk braakliggend terrein. Hier voegen we al snel nog eens 3.000 m² aan toe, en in 1996 bedraagt het totaal 14.000 m².
Vat Logistics neemt de Amsterdamse expediteur Fabius over.
Vat Logistics heeft het bedrijf Hentex overgenomen. Vat Logistics breidt hierdoor wereldwijd uit met Hentex Rotterdam.
VAT Logistics neemt het scheepvaartbedrijf Interhollandia in Ridderkerk over.
VAT Logistics neemt Helvetica Expeditie en Overslag B.V. over en voegt deze dienst bij de reeds bestaande Zwitserland dienst.
VAT Logistics neemt de bezittingen over van MAT Transport, MAT Air en Ocean Freight.
Vat Logistics neemt Ibercargo and Waalex over.
De bouw van het grootste distributiecentrum voor gevaarlijke stoffen in Nederland op de Rotterdamse Maasvlakte gaat van start.
Gasmeetstation Nederland BV biedt geavanceerde faciliteiten voor gasmeting en milieuvriendelijke (de)gassing van containers. Gasmeetstation heeft twee eigen faciliteiten op de Maasvlakte van Rotterdam, pal naast de belangrijkste containerterminals.
Vat Logistics fuseert met Neele Logistics en gaat verder onder de naam Neele-Vat Logistics.
Neele-Vat Logistics is gestart met de bouw van een gloednieuw ADR-distributiecentrum op de Maasvlakte.
Neele-Vat Logistics versterkt de marktpositie met de overname van Oostvogels Group.
Neele-Vat Logistics neemt Mammoet Ferry Transport over en versterkt hiermee haar positie in het Europees wegtransport.
Neele-Vat Logistics neemt Mainport Warehousing over met het oog op intermodale stromen en cross-docking.
Neele-Vat Logistics is gespecialiseerd in de opslag van gevaarlijke goederen volgens de richtlijnen van PGS 15.
Neele-Vat Logistics opent Blending & Filling op Maasvlakte Rotterdam. Dit is een opslag- en distributiecentrum waar chemische vloeistoffen kunnen worden opgeslagen, gemengd en afgevuld.
Neele-Vat en het Havenbedrijf Rotterdam tekenen een contract voor de ontwikkeling van een distributiecentrum op het laatste lege perceel van de City Terminal.
Nieuw magazijn van 20.000 vierkante meter in Meer.
Neele-Vat neemt Steder Group over en versterkt haar wereldwijde positie in zeevracht.
Neele-Vat opent een nieuw distributiecentrum en hoofdkantoor van 45.000 vierkante meter in Rotterdam.
Neele-Vat neemt Otentic Logistics & Otentic Customs over en versterkt daarmee haar wereldwijde positie op het gebied van logistiek en douane.
Bij Neele-Vat nemen we jouw recht op privacy serieus. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.